26 juni 2019

Motie SGP havengelden en walstroom

Aangezien de tariefverhoging van 40 procent van havengelden en walstroom leidt tot mijding van binnenvaartschippers, passanten en mogelijk ook cruiseschepen is de SGP van mening dat deze tarieven voor volgend jaar maar ook daarna moeten worden herzien.

Nu staat er in de kadernota verder tariefstijgingen naar volledige kostendekkendheid. Als die verhogingen ingezet worden zal geen binnenvaartschipper meer de Krimpenerwaard aandoen en cruiseschepen de Zilverstad Schoonhoven voorbij varen. Nu al is het erg rustig in de passantenhaven bij de Veerpoort te Schoonhoven.

De SGP dient dan ook bij de behandeling van de kadernota op 9 juli een motie in om het streven naar kostendekkendheid in de komende jaren los te laten en tarieven vast te stellen die vergelijkbaar zijn met omliggende gemeenten. Dat voorkomt dat er nauwelijks gebruik gemaakt wordt volledige kostendekkendheid van de voorzieningen, zoals de steigers en walstroomvoorzieningen, los te laten. De motie roept ook op om in overleg te gaan met stakeholders. De SGP denkt dan aan het bestuur van BLN Schuttevaer afdeling Ouderkerk aan den IJssel en het bestuur van de BIZ te Schoonhoven.