13 november 2019

Havengeld en walstroom

De SGP heeft zich het afgelopen jaar ingezet om de fors gestegen tarieven voor walstroom en havengeld terug te schroeven. Die waren per 1 januari 2019 flink gestegen. Dat leidde tot een storm van verontwaardiging bij onze schippers. Er meerden steeds minder schepen in de havens van Krimpenerwaard af. Dat is niet goed. Onze schippers moeten zich thuis blijven voelen in hun eigen haven.

Het college heeft naar aanleiding van SGP-vragen besloten om het tarief voor de walstroom (stroom die aan schippers wordt geleverd als zij aanmeren) flink te verlagen. Dat is winst. Maar voor de tarieven voor de havengelden (de prijs die schippers betalen om aan te leggen in de haven) deed het college dat niet. De SGP heeft er tijdens de begrotingsbehandeling haar best voor gedaan om ook dat voor elkaar te krijgen. Helaas kregen we daarvoor onvoldoende steun. Jammer. Onze gemeente mist daarmee de boot. En ook onze schippers. Want die mijden vanwege de hoge tarieven helaas hun eigen thuishaven.