Wonen

De Krimpenerwaard behoort qua oppervlakte tot de grootste gemeenten van Midden-Holland. De kernen hebben alle een bepaalde kleinschaligheid en dorps karakter. Het landelijke en kleinschalige karakter is uniek in Nederland. Voldoende reden om dit in stand te houden en te koesteren.

De Krimpenerwaard biedt veel kansen, er komen echter ook veel bedreigingen op het gebied af. De leefbaarheid in het gebied komt onder druk te staan. Met name het woning- en winkelbestand, scholen, verenigingen, vooral in de kleine kernen geven reden tot zorg. De SGP wil graag een bijdrage leveren aan de instandhouding van het totale gebied en het op niveau houden van de leefbaarheid in de kernen en de eigenheid van de kernen. De 3.000 te bouwen woningen in 10 jaar tijd zijn wat de SGP betreft de ondergrens.

De SGP zet zich in voor:

• Iedere kern moet een bouw-inspanning kunnen leveren om zo het aantal inwoners per kern ten minste gelijk te houden.
  • De mogelijkheid onderzoeken om dit op beperkte schaal buiten de huidige contour te realiseren. Het landelijke karakter van de kern zelf moet immers ook behouden blijven.
  • Behoud van het groen in kernen met goede onderhoudskwaliteit.
  • Betaalbare koopwoningen in de kernen voor starters.
  • De starterslening is een succes, die moet in stand blijven.
  • Ruimte voor collectief particulier opdrachtgeverschap.
  • Bouwprogramma dat de doorstroming bevordert o.a. door goedkope sociale koopwoningbouw.
  • Herstructureren woningvoorraad om jongeren vast te houden in Krimpenerwaard.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.