30 juni 2015

Zondag – Rustdag

Waarom vinden christenen het een probleem vinden dat de Tour de France op zondag door de Krimpenerwaard komt.

Waarom maakt de SGP zich eigenlijk zo druk om een sportieve fietswedstrijd die door onze dorpen komt? “Het is toch een unieke en eenmalige kans voor de Krimpenerwaard en Haastrecht in het bijzonder om zich wereldwijd te kunnen profileren? Voor ondernemers is het toch een buitenkans?”

Het probleem voor ons en voor veel meer inwoners van de Krimpenerwaard is gelegen in het feit dat de zondag zwaar in de knel komt!

Op 5 juli zal alles in het teken staan van de Tour. Alles moet daarvoor wijken, ook de zondagse kerkdiensten. Let wel, het is geen groot probleem om een uurtje vroeger te starten met die diensten voor een keer, dat gebeurt dan ook. Maar dat miljoenen op deze dag bezig zijn met de Tour en niet met het Woord van God, dat doet ons het meest pijn!

Het is niet om het even of wij met het een of het ander bezig zijn! De zondag is de dag door God aan ons gegeven om met name dan bezig te zijn met de Bijbel. In de kerk wordt dat Woord uitgelegd en door het werk van de Heilige Geest ingedragen in de harten van zondaren. Dat zijn wij allemaal. Kerkmensen zijn bepaald niet beter dan andere mensen. We hebben dat Woord allemaal nodig om geopende ogen te krijgen, om te zien wie we ten diepste zijn. Dan zullen we ontdekken dat in ons geen goed is en dat we verloren zondaren zijn. Maar ook horen we dan van de Heere Jezus Christus, Hij heeft Zich opgeofferd aan het kruis om slechte (kerk)mensen te redden en in de hemel te brengen. Wat een wonder dat er redding mogelijk is voor alle mensen!

Deze ontdekking (ik een verloren zondaar, Hij mijn Redder); dat is wat in het bijzonder in de kerk wordt ondervonden. Daarom is de kerkdienst ook zo’n unieke gebeurtenis. Toch eigenlijk van oneindig veel meer waarde dan de Tour die slechts enkele ogenblikken door ons gebied raast? God wil niets liever dan mensen voor eeuwig redden en gelukkig maken. Hij wil niet dat iemand verloren gaat “maar dat zij allen tot bekering komen” (2 Petrus 3:9).

Daarom is het zo erg dat zovelen hier op 5 juli geen boodschap aan hebben! Daarom blijven christelijke partijen zoals de SGP zich inzetten voor de zondagsrust in de Krimpenerwaard!

Voor informatie Jan Verburg J.Verburg@.. krimpenerwaard.nl