1 augustus 2017

Zomerstage Gemeenteraadsfractie II

Dagje stage Ontmoetingsgroep SWOBV

Het is goed als raadsleden achter hun bureau vandaan komen en met beide benen in de samenleving gaan staan. Die kritiek heb ik me aangetrokken en ik heb me aangemeld voor een dagje stage bij SWOBV, de Stichting Welzijn en Ondersteuning Bergambacht en Vlist. In de zogenaamde onbeschutte dagopvang komt elke maandag en donderdag van 10.00-14.00 uur een groep ouderen bij elkaar in de Ontmoetingsgroep. Dat gebeurt in De Waard in Bergambacht maar ook op andere plekken met subsidie van Gemeente Krimpenerwaard. In totaal zijn 300 vrijwilligers actief voor SWOBV op alle mogelijke manieren.

Het doel van deze Ontmoetingsgroep is vooral in contact komen met andere oudere of kwetsbare personen. Voor de gezelligheid, voor activiteiten en beweging en ook gewoon gezellig koffiedrinken en eten. De meeste ouderen worden gebracht en gehaald, drinken koffie, doen een spelletje of knutselen iets in elkaar. Er is ook altijd een halfuurtje tijd voor beweging, een quiz of vraagspel. Soms komt er iemand vertellen over vroeger aan de hand van voorwerpen uit die tijd. Dit alles voor slechts 5,- per keer!

Ik vond het mooi om te zien dat deze ouderen er heel bewust voor kiezen kontakt met elkaar te hebben. Ik was onder de indruk van het werk wat de vrijwilligers hier doen. Het zou mooi zijn als ook in andere kernen zo’n Ontmoetingsgroep komt. Zodat het reizen eenvoudiger wordt en mensen elkaar in de eigen kern kunnen blijven ontmoeten.

Jan Verburg
Raadslid SGP