2 januari 2015

Eerste raadvergadering

Op vrijdag 2 januari is de nieuwe raad van de gemeente Krimpenerwaard geïnstalleerd. Deze bijzondere eerste vergadering van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard werd geopend waarnemend burgemeester Tjerk Bruinsma. Centraal in deze vergadering stonden o.a. de beëdiging van de raadsleden, het coalitie akkoord, de installatie van de wethouders en de begroting.

Beëdiging raadsleden
In een overvolle zaal in de het partycentrum Amicitia te Lekkerker, werden de raadleden van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard geïnstalleerd. “Zo waarlijk helpe mij God almachtig.’ ‘Dat verklaar en beloof ik.’ Nadat alle 31 raadsleden deze eed of belofte hadden uitgesproken, kon vrijdagmiddag de eerste raad van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard welkom worden geheten.
De raadsleden die voor de SGP deelnemen in de raad zijn:
-    Jan Willem van der Ham
-    Erik Wassink
-    Pieter Neven
-    Jan Verburg
-    Erik Koelewijn

Beëdiging commisieleden

Na de beëdiging van de raadsleden werden ook de commissieleden beëdigd.
De commissieleden die voor de SGP deelnemen zijn:

-    Wim van Persie
-    Maarten Noordergraaf
-    Jaap de Jager
-    Jan Versluis

Coalitieakkoord
Het coalitieakkoord is tijdens deze vergadering besproken. Het coalitieakkoord is een akkoord op hoofdlijnen, hier zal nog de nodige finetuning plaats vinden zodra ook de begroting van de gemeente Krimpenerwaard bekend is. Hierin zal heel de raad, dus ook de oppositie de kans krijgen om input te leveren. Het coalitie akkoord werd voor de raad goedgekeurd.

Lees hier de volledige tekst van de SGP bijdrage

Beëdiging Wethouders
Na een schriftelijke stemming werden de wethouders geïnstalleerd. Namens de SGP wordt Pieter Neeven uit Schoonhoven wethouder en heeft hij de portefeuilles ”Gebiedsovereenkomst, Verkeer en vervoer, Duurzaamheid en milieu en jeug/onderwijs.

v.l.n.r Ria Boere (VVD), Jan Vente (CU), Lavinja Sleeeuwenhoek (VGBK), Pieter Neven (SGP) en Dilia Blok (VGBK)

Financiën
Als laatste stond de begroting 2015 en de OZB tarieven op de agenda. Heikel punt was de OZB stijging in de voormalige gemeente Schoonhoven. Dit was voor de oppositie als voor de coalitie een moeilijk punt. Na een kort debat werd ook deze begroting goed gekeurd door de gehele raad.

Lees hier de volledige tekst van de SGP bijdrage