2 januari 2015

Coalitieprogramma

Voor de SGP is de bespreking van het coalitieprogramma aanleiding voor een korte verantwoording over de coalitievorming van onze kant. De verkiezingen van 19 november 2014 (nog maar 6 weken geleden) hadden voor mijn partij een uiterst bevredigend verloop. Mijn dankbaarheid en blijdschap wil ik daarover ook vanmiddag nogmaals uitspreken. De brede steun die er voor de SGP in de gemeente is, doet ons des te meer de verantwoordelijkheid voelen om ons verkiezingsprogramma in daden om te zetten.

De uitnodiging die de VGBK deed uitgaan om te onderzoeken of een coalitie van VGBK, SGP, VVD en CU mogelijk was heeft mijn fractie aangenomen. Een paar redenen: (1) deze samenstelling doet recht aan de verkiezingsuitslag; (2) is een brede afspiegeling van de verschillende politieke denominaties en (3) gaf de verwachting dat er programmatisch overeenstemming te bereiken zou zijn.

In die verwachting is mijn fractie niet teleurgesteld. De besprekingen, die in een uiterst constructieve sfeer plaatsvonden, hebben geleid tot en het coalitieakkoord waarop de heer Schoof zojuist een toelichting heeft gegeven. Het akkoord geeft uitwerking aan twee waarden die voor mijn fractie belangrijk zijn: herkenbaarheid en verbinding.

Herkenbaarheid associeert de SGP aan het motto waarmee wij de verkiezingen zijn ingegaan: bij de Kern blijven! Het programma dient rekening te houden met de elf kernen die onze gemeente rijk is. En dat doet het ook. Hoewel er geen specifieke speerpunten per kern in zijn opgenomen, biedt het akkoord op hoofdlijnen voldoende aanknopingspunten om tot een gedifferentieerd en op de kernen toegespitst beleid te komen. Herkenbaarheid heeft voor mijn fractie ook te maken met herkenbaarheid van de programma-inhoud voor de verschillende bevolkingsgroepen, elk met hun overtuiging, opvattingen en ideeën. Ook op voor de SGP belangrijke punten, zoals zondagsrust, zijn in het akkoord realistische afspraken gemaakt.

Verbinding is in het akkoord  op veel manieren uitgewerkt. Verbinding tussen de generaties (het jeugd- en ouderenbeleid), verbinding tussen de kernen (het geheel meer dan de som der delen), verbinding tussen bestuur en maatschappelijke organisaties en kerken (organisatie van het maatschappelijk middenveld om eens een CDA-term erin te gooien), verbinding van de gemeente met omliggende gemeenten en de regio, verbinding tussen bestuur en burger (dienstverlening): kortom er zijn bruggen genoeg te bouwen en te onderhouden. Voor de coalitie is wat dat betreft geen sloot te breed.

De manier waarop de SGP de komende periode wil werken aan de uitwerking van het coalitieprogramma is ook die van verbinding. Verbinding met die partijen die geen onderdeel van de coalitie uitmaken, maar die voor mij daarmee niet per definitie oppositiepartijen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het akkoord meer dan voldoende handvatten biedt die ook partijen die hun handtekening niet onder het akkoord hebben gezet kunnen aangrijpen om mee te bouwen aan onze mooie gemeente Krimpenerwaard. Want daar doen we het uiteindelijk voor. Niet om in deze zaal met elkaar bezig te zijn, maar om met elkaar coalitie en niet-coalitie te bouwen aan de mooiste gemeente van Nederland!